img_9156.jpgIn de ketel: winterjam

Vorig jaar in december, zo tussen de drukte van Sint en die van kerst, heb ik mij heerlijk uitgeleefd boven een dampende ketel jam. Er waren cranberry’s in huis, verse sinaasappels, moesappels, Japanse kweepeertjes en stoofperen. De jam kruidde ik met sinaasappelschil, kruidnagel, steranijs, kaneel en kardemom. De geur brengt je helemaal in decembersferen, dus wie zin heeft om lekker in de stemming te komen, maakt deze jam.
Het is niet nodig om precies mijn verhoudingen aan te houden, want als je maar let op de verhouding fruit/suiker kun je met het fruit prima variëren. Heb je geen Japanse kwee (te vinden in gemeenteplantsoenen en lijkend op kleine appeltjes), dan laat je die lekker weg! Zorg wel dat de peren al voorgestoofd zijn, of dat je de jam goed doorkookt, anders blijven ze te hard.
Je kunt de jam natuurlijk gewoon op brood eten, of op een speculaasmuffin. Maar hij is ook heerlijk in een (speculaas)appeltaart, door een (speculaas)crumble of tussen een laagjes(kruid)cake.

  • Een echt recept hoef ik eigenlijk niet eens te geven, bij gebruik van gewone (gelei)suiker is de verhouding fruit/suiker 1 op 1. Bij gebruik van lightgeleisuiker is het handig de verpakking te raadplegen.
  • Maak het fruit schoon, schil het en snijd het in kleine stukjes.
  • Neem van alle fruit een vierde deel van het geheel, of laat een van de soorten overheersen, naar gelang je smaak. Met veel cranberry en kweepeer wordt het een echte wintersmaak!
  • Wees niet te zuinig met steranijs, kruidnagel, kaneel, kardemom en dergelijke! Ik gebruikte op een hele pan jam (ca. 6 potten) de schil van een hele sinaasappel, en ook het sap.
  • Laat de jam langer doorsudderen (20-30 minuten) dan gewone zomerjam, in verband met het gebruik van harde soorten fruit en om de specerijen goed te laten trekken.
  • Vul de schoongemaakte potten met de hete jam en sluit de potten af.