romanesco.jpgIn de ketel: romanescosoep

Bloemkool en broccoli hebben er een leuk nieuw neefje bij: de romanesco. Als kok vind ik het een prachtige kool, mooier dan een bos bloemen, eigenlijk. Wanneer ik ze bestel bij onze groentenhandel leg ik ze vaak een tijd te pronken op de keukentafel, zo prachtig vind ik ze. De smaak is te vergelijken met die van broccoli en bloemkool, maar toch net wat verfijnder. In ieder geval is het een aanwinst voor onze kaart! Het recept dat ik hier geef is ook geschikt voor bloemkool of broccoli, mocht je geen romanesco te pakken kunnen krijgen.

Ariane

P.S. Odin stopt deze leuke kool vaak in de groententas.

Ingrediënten:

1 romanesco
1 ui, 2 tenen knoflook
halve liter melk
halve liter kippen- of groentenbouillon
olie om in te bakken
zout, peper
evt. geraspte kaas, of paling, garnalen

  • Maak de kool schoon en snijd hem in stukjes. Doe dat ook met de ui en de knoflook.
  • Fruit de ui en knoflook tot ze glazig zijn. Voeg dan de stronkjes van de romanesco toe en fruit ze even mee.
  • Als laatste worden de roosjes van de kool even meegefruit.
  • Voeg de melk en de bouillon toe en laat de kool gaar worden. Reken hier zeker 15 minuten voor.
  • Breng de soep op smaak en pureer hem met de staafmixer.
  • De soep is lekker met geraspte kaas, maar ook met stukjes gerookte vis of garnalen is hij erg lekker.