img_0778.jpgIn de ketel: Taart met forel en blauwe kaas uit de Jura

Onder de kurk: Riesling Spätlese, al piekeren we nog of er niet een betere combinatie is….. Eén gast opperde Sauternes, een gewaagd alternatief!

De keuken van de Jura kent duidelijke Zwitserse invloeden. Op de kaart van menig restaurant tref je kaasfondue, raclette en steengril aan. In de bergbeken zwemmen forellen, en worden ook forellen gekweekt voor de horeca. De eerste avond in de Jura viel mijn oog op bovengenoemd taartje, dat ik bestelde als voorgerecht, maar dat natuurlijk ook prima smaakt als hoofdgerecht of lunchgerecht.
Het taartje smaakte erg goed en ik besloot het te introduceren in de keuken van de Herberg. Voor mijn recept gebruikte ik gerookte forelfilet. Maar als je visboer bereid is om een verse regenboogforel voor je te fileren is dat ook prima. Waarschijnlijk wordt in de Jura Bleu de Gex gebruikt voor dit taartje, dit is een niet al te sterke blauwschimmelkaas. Wanneer dit niet te krijgen is, is een andere zachte blauwe kaas ook goed. Ik gebruik als vervanging blauwe brie, hoewel dat natuurlijk altijd een andere smaak oplevert.

Ariane

Nodig:

5 tot 6 blaadjes (diepvries)bladerdeeg
400 gram forel
200 gram zachte blauwe kaas (Bleu de Gex)
3 eieren
halve dl slagroom
peper

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Vet een quichevorm in en bekleed hem met bladerdeeg.
  • Klop de eieren met de peper en de slagroom.
  • Verdeel het forellenvlees over de bodem van de vorm.
  • Doe hetzelfde met de kaas.
  • Giet het eimengsel over de taart.
  • Bak de taart 20 tot 30 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Smaakt zowel warm als koud lekker.

Onder de kurk

Dit heerlijke taartje is eigenlijk heel erg lastig met wijn te combineren. Dagen heb ik lopen piekeren wat ik hier nu bij kon schenken, en eigenlijk ben ik er nog niet uit. In de Jura schenken ze er ongetwijfeld gewone witte streekwijn bij, maar helaas heeft de Herberg die niet voorradig. Dit foreltaartje is voor mij een beetje een foltertaartje geworden😉

Trouwe gasten heb ik maar eens gevraagd of ze er een Riesling Spätlese van Dr. Randolf Kauer bij wilden proberen. Dat hebben ze vanavond gedaan, en het resultaat viel niet tegen. Een Duitse spätlese Riesling heeft voldoende zuren en zoet om te combineren met de blauwe schimmelkaas. En ook de forel komt dan wel tot zijn recht. Toch is het niet dé combinatie, aangezien de wijn er op sommige momenten wat bitterder, harder, door smaakte.

Wijn en kaas blijft een lastige combinatie, zeker wijn met blauwschimmelkaas. Vaak wordt een port of andere versterkte rode wijn bij blauwe kaas geschonken, maar in dit geval zou dat in verband met de forel weer iets te overweldigend zijn. Er zijn gewoon gerechten die het ook met een glas fris water uitstekend doen.

Mariëlla